Sneller proefpersonen vinden als onderzoeker? Lees deze tips.

Het vinden van proefpersonen voor onderzoek is vaak lastig. Als onderzoeker ben je bezig met onderzoek en niet met recruiten. Bij het vinden van proefpersonen komt natuurlijk ook een stukje marketing bij kijken. Hoe krijg je de meeste aandacht en views voor je oproep?

Pakkende titels

Het doel van een titel is om een interesse op te wekken van bezoekers op Proefbunny of op andere platformen. De titels moeten begrijpbaar zijn en opvallen. Sommige onderzoekers nemen vaak de wetenschappelijke titel over van hun onderzoek voor hun oproep. Deze titels zijn vaak niet zo effectief om proefpersonen mee aan te trekken.

Mannen (25-30j) gezocht die even snel willen verdienen met simpele computertaakjes

Splits je titel in een aantal delen:

  • Kader je doelgroep af met 1 of 2 voorwaarden. Bijv. mannen tussen de 25-30 jaar. Heb je meerdere voorwaarden? Zet ze niet allemaal in de titel om het leesbaar te houden.
  • Leg nadruk op de compensatie. Benadruk als het gaat om een relatief hoge vergoeding.
  • Versimpel het experiment. Vooral als je relatief kleine vergoedingen uitgeeft moet je benadrukken dat je er niet zoveel moeite voor hoeft te doen.
  • Laat de inhoud achterwege tenzij het gaat om iets bijzonders in je onderzoek, als je daarmee meer interesse kunt krijgen.

Omschrijving onderzoek

Potentiële proefpersonen zijn vaak geïnteresseerd in vier aspecten als het gaat om deelname aan proefpersoon onderzoeken.

  • Vergoeding, hoeveel krijgen ze voor de deelname?
  • Tijd en moeite, hoeveel tijd kost het, hoever moeten ze reizen, etc.?
  • Profiel match, zijn zij een match voor het onderzoek?.
  • Risico’s, wat zijn de risico’s bij deelname van het onderzoek?

1. Profiel match

Maak duidelijk in je onderzoek wat voor proefpersonen je zoekt. Laat weten dat niet iedereen aan het onderzoek kan meedoen en dat het speciaal als je een matcht hebt gevonden. Als iemand matcht met het proefpersoon profiel dan behoort deze persoon tot een van de ‘happy few’.

2. Tijd en moeite

Hoeveel tijd kost het onderzoek? Beschrijf op een aantrekkelijke manier hoeveel tijd het kost voor de proefpersoon bij deelname. Gebruik termen zoals een half uurtje en een kleine 15 minuten om de tijdsbesteding aan te duiden. Beschrijf de taken die een proefpersoon moet uitvoeren. Geef aan wat je verwacht dat de proefpersoon moet kunnen doen.

3. Vergoeding

Als het gaat om een relatieve hoge vergoeding dan kost het vaak minder moeite om proefpersonen te vinden. Helaas hebben veel (student) onderzoekers deze luxe niet. Ongeacht de hoogte van de vergoeding dien je deze ook zo aantrekkelijk mogelijk te beschrijven. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat het weinig tijd en moeite kost, je helpt wetenschappelijk onderzoek en dat het wellicht een leuke experiment is om te doen.

4. Risico’s

Waar veel mensen over vallen zijn de gezondheidsrisico’s bij proefpersoon onderzoeken. Deze gaan vaak vooral over geneesmiddelen onderzoek. Echter bestaat het beeld bij veel mensen dat dit bij elk proefpersoon onderzoek het geval is. Bij Proefbunny vinden mensen voornamelijk student-onderzoeken waar deze risico’s niet of nauwelijks zijn. Toch is het belangrijk dat je aanduidt hoe veilig het onderzoek is omdat dat uiteraard samen gaat met de vergoeding.

Contact & deelname

Als iemand bijna over de drempel is moet je het zo makkelijk en klantvriendelijk mogelijk maken om deel te nemen aan je onderzoek. Plaats bijvoorbeeld een emailadres zodat iemand direct kan reageren. Eventueel kun je al een lijst maken van veelgestelde vragen en antwoorden en deze onder je oproep plaatsen. Neem zoveel mogelijk administratie uit handen voor je proefpersoon.